Безпечне використання ІКТ
Коли будуть реалізовуватись квести, основний пошук відповідей, учні будуть робити в мережі Інтернет. На сьогодні мережа Інтернет – це місце з безліч небезпек: порно, кібербулінг, тролінг, спам тощо. Необхідно пояснювати учням, як правильно працювати в мережі, і це робота не лише вчителя інформатики.
Перегляньте фрагмент курсу «“Основи безпечної роботи з ІКТ в навчальному закладі”» (автор: Артур Кочарян, Координатор програми “Онляндія – безпека дітей в Інтернеті”), в якому представлений звіт за результатами дослідження Кафедри превентивної освіти й соціальної політики ЮНЕСКО.
Перегляньте також елемент тренінгу "Безпечний Інтернет" за програмою "Онляндія - безпечна веб-країна".
Отже, дуже важливим моментом є робота в напрямку безпечного Інтернету. Що може зробити керівник квесту для захисту учнів:
1.До початку проведення квесту, провести урок «Безпечна робота в мережі Інтернет»
2.Зробити список Інтернет-посилань з якими можуть працювати учні
3. Розробити пам’ятки/інструкції/рекомендації щодо безпечної роботи
4.Пояснювати учням, що кожен ресурс в Інтернеті має автора і необхідно дотримуватись Закону України «Про авторське право та суміжні права»
5.Створювати завдання таким чином, щоб учні крім завантаження матеріалу з Інтернету, ще вчились його аналізувати
6.Навчити учнів правильно оформлювати Інтернет-посилання тощо
Деякі цікаві матеріали, які пропонуємо Вам для роботи з учнями:
- Збірка напрацювань вчителів Запорізької області за темою «Безпечний Інтернет», випуск 1
- Збірка напрацювань вчителів Запорізької області за темою «Безпечний Інтернет», випуск 2
- Как распознать фейк: пособие для журналистов и пользователей соцсетей
- 12 інструментів, які допоможуть викрити фейк
- Сайт про безпеку в Інтернеті від Google
- Мультимедийный учебный дистанционный курс безопасного пользования ресурсами сети Интернет
Авторське право
Закон України "Про авторське право та суміжні права"
Будь-який ресурс, який є в мережі Інтернет має автора/власника, тому використовуючи/завантажуючи/копіюючи їх ми повинні дотримуватись Закону України "Про авторське право та суміжні права".
Згідно Закону, без згоди автора (чи іншої особи, яка має авторське право), але з обов'язковим зазначенням імені автора і джерела запозичення, допускається:
- використання цитат (коротких уривків) з опублікованих творів в обсязі, виправданому поставленою метою, в тому числі цитування статей з газет і журналів у формі оглядів преси, якщо воно зумовлено критичним, полемічним, науковим або інформаційним характером твору, до якого цитати включаються;
- вільне використання цитат у формі коротких уривків з виступів і творів, включених до фонограми (відеограми) або програми мовлення;
- використання літературних і художніх творів в обсязі, виправданому поставленою метою, як ілюстрацій у виданнях, передачах мовлення, звукозаписах чи відеозаписах навчального характеру;
- відтворення з метою висвітлення поточних подій засобами фотографії або кінематографії, публічне сповіщення або інше публічне повідомлення творів, побачених або почутих під час таких подій, в обсязі, виправданому інформаційною метою;
- відтворення з інформаційною метою у газетах та інших періодичних виданнях, передача в ефір або інше публічне сповіщення публічно виголошених промов, звернень, доповідей та інших подібних творів у обсязі, виправданому поставленою метою.
Вільне відтворення примірників твору для навчання допускається без згоди автора чи іншої особи, яка має авторське право:
- відтворення уривків з опублікованих письмових творів, аудіовізуальних творів як ілюстрацій для навчання за умови, що обсяг такого відтворення відповідає зазначеній меті;
- репрографічне відтворення навчальними закладами для аудиторних занять опублікованих статей та інших невеликих за обсягом творів, а також уривків з письмових творів з ілюстраціями або без них за умови, що обсяг такого відтворення відповідає зазначеній меті;
- відтворення твору є поодиноким випадком і не має систематичного характеру.
Перегляньте презентацію, створену авторами курсу Інтел.Навчання для майбутнього.
Правила оформлення посилань на використані джерела
Для того, щоб слідувати законам про авторські права необхідно:
1.Просити дозвіл у автора на використання матеріалу;
2.Правильно оформлювати посилання на першоджерело.
Нажаль, сьогодні мало кто знає та дотримується правил оформлення Інтернет-посилань.
Помилки, які допускаються:
1.Відсутні посилання на Інтернет-джерела, це зумовлено тим, що більшість людей не знає Закону України, та вважає, що все що знаходиться в мережі Інтернет - безкоштовне та для всіх.
2.Посилання не на джерело інформації, а на пошуковий сайт (наприклад, http://www.yandex.ua, https://www.google.com.ua тощо). Пошуковий сайт лише відправний пункт пошуку інформації, він не може бути першоджерелом.
Розглянемо такий приклад: ми прийшли в бібліотеку, знайшли якусь книжку, та використали з неї цитату. Як ми повинні створити посилання на книжку? Наприклад (відповідно до стандартів) ось так: Шкляр В. Елементал : [роман] / Василь Шкляр. — Львів : Кальварія, 2005. — 196, [1] с. — (Першотвір). Зверніть увагу, що в даному записі не вказується бібліотека в якій ви знайшли дану книгу.
Отже, пошукові сайти (http://www.yandex.ua, https://www.google.com.ua тощо) – це бібліотека, де ви лише шукаєте інформацію, а ось сайт, де безпосередньо розміщується необхідна стаття – це книжка.
Детальний приклад пошуку інформації:
Завдання: знайти статтю за темою "Квест"
Наші дії:
1.Відкриваємо будь-який браузер та переходимо на пошуковий сайт, наприклад http://www.yandex.ua
2.В рядок пошуку вводимо назву необхідної статті
3.Переглядаємо всі знайдені сайти, які пропонує нам пошуковий сайт
4.Знаходимо статтю, на яку і необхідно зробити посилання.
Як правильно створювати посилання на Інтернет-посилання? В мережі Інтернет є багато прикладів, пропонуємо вам такий:
Автор. Назва статті [Електронний ресурс] / Автор (и) статті // Назва сайту : [сайт]. – Режим доступу: url-адреса. Дата звертання.
Розглянемо всі елементи:
1.Автор. Бувають випадки, коли на сторінці статті не має автора, тоді даний елемент пропускається.
2.Дата розміщення статті. Цей елемент також інколи буває відсутній.
3. url-адреса. Основна помилка при вказівки даного елементу, це створення посилання не на сторінку статті, а на весь сайт.
4.Дата звертання. Останнім часом науковці почали вказувати даний елемент, у зв’язку з тим, що в Інтернеті дуже швидко з’являються та зникають статті. На момент вашого звертання стаття може бути, а потім її могли прибрати з сайту.
Тепер повернемося до нашого прикладу. Ми знайшли статтю, на яку нам необхідно зробити посилання. Перевіримо чи всі елементи є.
В даній статті відсутній елемент - дата розміщення. Тепер спробуємо зробити посилання на статтю. Зверніть увагу, що стаття на російській мові, тому і посилання будемо робити на російській мові.
Правило: Автор. Назва статті [Електронний ресурс] / Автор (и) статті // Назва сайту : [сайт]. – Режим доступу: url-адреса. Дата звертання.
Наш приклад: Романцова Ю.В. Веб-квест как способ активизации учебной деятельности учащихся [Электронный ресурс] / Ю.В. Романцова // Фестиваль педагогических идей "Открытый урок" : [сайт]. - Режим доступа: http://festival.1september.ru/articles/513088/. Дата обращения: 16.01.2014.
Помилки при створенні Інтернет-посилань
В цьому розділі пропоную розглянути помилки при написанні Інтернет-посилань на конкретних прикладах.
Приклад 1. Відсутність списку використаних джерел.
В цій статті відсутній список джерел, хоча автор використовує матеріал інших авторів:
Приклад 2. Посилання створене не на джерело інформації
В цьому прикладі є посилання на Інтернет-сайт, але переходячи по ньому ми потрапляємо на сторінку-резюме вчителя. Не зрозуміло на яку інформацію посилається автор статті, і що саме він використав з цього сайту.
Приклад 3. Не повністю оформлене посилання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий